Õpiobjektid ja repositooriumid

Published 5. okt. 2014 by Airi Aavik

http://hki5049.wordpress.com/2014/09/26/opiobjektid-ja-repositooriumid/

Mõistetest

Olen eelnevates postitustes juba väljendanud oma ebakindlust mõistete kasutamise osas. Esimene loeng õpiobjektide ja repositooriumide kohta ei vähendanud mu ebakindlust, sest õppejõudki kinnitas, et heal lapsel on mitu nime. Lugesin H. Põldoja artiklit LeMill keskkonnas http://lemill.net/content/webpages/opiobjektide-repositooriumid-ja-referatooriumid/view , et veelgi selgust saada (muuseas, tegemist oli huvitava artikliga – kõik täpitähed olid eemaldatud…)  Sain aru, et võin üsna julgelt kasutada õpiobjektidest rääkimiseks ka teisi väljendeid nagu e-õppematerjal jne. Mõiste “repositoorium” oli veidi lihtsam, väga palju teisi mõisteid nende kohta ilmselt käibel ei ole. Küll aga meeldis mulle sõnaseletus leheküljelt  http://www.tlu.ee/opmat/eope/eoppe_a_o/ppematerjalide_repositooriumid.html :  Õppematerjalide levitamiseks ja otsimiseks on võimalik kasutada erinevaid repositooriume. Repositoorium on nagu ladu või arhiiv, kus säilitatakse sinna üles laetud materjale.

Igasuguses laos on oluline, et valitseks kord ja süsteem ja oleks võimalik sinna paigutatud materjale ka üles leida. Elektroonses “laos” ehk repositooriumis on oluline lisada õppematerjalile metaandmed: lisada pealkiri, autor, kirjeldus, valdkond, sihtgrupp/raskusaste, lisada märksõnad.

Esimene katsetus

Proovisin otsimootorit Globe (Foto 1) õppematerjali otsimiseks,valides otsitavaks fraasiks Computer virus. 

globe

Foto 1. Otsimootor Globe vastused otsitavale fraasile Computer Virus.

See on päris hea koht, eriti meeldis mulle võimalus leida õppematerjale selle tüübist lähtudes, mis viis mind näiteks lehele The Open Video Project, mis on vististi ka repositoorium? Igatahes tundus mulle, et ma võiksin analüüsida leitud keskkonda, lähtudes loengus käsitletud õpiobjekti tunnustest (tõsi, materjalid on sellel lehel küll ainult videod, mis paneb mind kahtlema, kas tegemist on ikka õpiobjektide koguga selle sõna otseses tähenduses, sest ainult videost ju ei piisa õppimiseks). Ringi vaadates leidsin selgituse, mis mind julgustas leitud keskkonnaga edasi tegelema: IEEE LOM standardi (2002) järgi on õpiobjekt iga digitaalne või mittedigitaalne olem, mida saab kasutada õppimiseks, hariduses või koolituses. (http://www.ehituskool.ee/main.php?id=117)

Seega ma riskin ja vaatan siiski seda keskkonda veidi lähemalt.

Keskkonna The Open Video Project lühitutvustus

Keskkonna otsingusüsteem on asjalik, võimalus on otsida teemade järgi, ajalise kestvuse järgi või videokollektsioonide omanike järgi. Huvitav on asjaolu, et saab otsida ka heli olemasolu või mitteolemasolu järgi ning mustvalget või värvifilmi. Selliseid valikuid pole ma teistes kollektsioonides märganud.

Pean esile tõstma ka kollektsioonide omanikke – enamik neist on minu hinnangul väga lugupeetud asutused. Ja kui ma õigesti aru saan: need filmid on avalikuks kasutamiseks? Vaja vaid alla laadida ja ongi kõik…? Ma ei leidnud märget autoriõiguste kohta.

Otsingusüsteem on korralik – lisaks lihtotsingule on võimalik avada detailsem otsing (Foto 2) ja panna kokku just selline otsing, nagu parasjagu vaja: teema, ajaline kestvus, formaat, värv, heli, keel, väljaandmise aeg. Võimalik on otsida pealkirja või sisu või märksõnade järgi.

 

otsing

Foto 2. The Open Video Project detailotsing.

Kasutades otsingut, avaneb leitud valik, kusjuures valiku juurde jääb otsingukast, et vajadusel kohe uut otsingut alustada või täpsustada, et mitte algusest peale hakata.

Leitud videoid saab samuti sorteerida väljaandmise aasta, populaarsuse (ehk allalaadimiste arvu) jm järgi, samuti on võimalik videote kuvamist valida.

Otsingut teostades avanes huvitav pilt: võimalik on näha 7-sek videot antud filmist või storyboardi!  Samuti avanevad väga korralikud metaandmed: ja võimalus alla laadida selline formaat, nagu õpetajal parasjagu vajalik on (Foto 3).

nakasan1

Foto 3. The Open Video project vaste otsingufraasile Computer Virus koos storyboardi ja metaandmetega.

Miinused:

Windows 8 ja Chrome brauser koos ei toimeta sellel lehel. Soovitan kasutada Internet Explorerit.

Ei ole väga uusi videosid, koondab ilmselt vanemaid filme.

Keskkonna The Open Video Project asuvate õpiobjektide hindamine õpiobjekti tunnuste põhjal

  • Avastatavus (identifitseeritavad ja märgistatud metaandmetega) – Metaandmed on korralikud, otsingut saab teostada üksikasjalikult.
  • Õpetuslik (interaktiivsed ja õpetusliku väärtusega)   Märksõna Educational räägib enda eest, küsitav on, kas video õppematerjaline üksinda interaktiivne on…
  • Granulaarsus (võimalik lahutada iseseisvateks komponentideks) – Video on tervik, kuid võimalus on temast luua õppematerjali, kuna allalaadimisel saab videot tükeldada ja sinna vahele lükkida muid materjale.
  • Interoperaablus (kasutatav erinevat tüüpi arvutiplatvormidel ja õpikeskkondades) – Täiesti olemas, saab alla laadida erinevaid formaate vastavalt sellele, millist tehnikat kasutatakse.
  • Korduvkasutus (kasutatavad mitmetes kontekstides) – Täiesti olemas. Allalaadimise võimalus annab õpetajale võimaluse seda erinevates õpiobjektides kasutada.
  • Muudetav (kohandatavad ka teistele sihtrühmadele) – Kindlasti.

Kokkuvõtteks

Otsimootor Globe on asjalik!

Keskkond The Open Video Project on minu jaoks uus ja tore avastus, kuna kasutan videosid üsna palju. Pean veel uurima seda autoriõiguste asja, aga kui need videod on vabalt kasutamiseks, siis mulle see sobib, ma olen kehv viitaja. Ebameeldivaks küljeks on pirtsakus brauserite suhtes, aga kes meist ikka täiuslik on… Uuemaid videosid leiab ka vähe, ilmselt on tegemist vanemaid jäädvustusi koondava andmebaasiga (kõige vanema filmi leidsin aastast 1897).

Kahtlevale seisukohale jään veel kord selles, kas video iseenesest õpiobjekt on, mina isiklikult kasutan tavaliselt videot õppematerjali alusena, pannes sinna juurde muid ülesandeid (näide).

Sellegipoolest soovitan soojalt selle keskkonnaga tutvuda, kuna erineb teistest videokeskkondadest üsna tugevalt just oma süstemaatilisuse ja ajaloolisuse poolest.

2 comments on “Õpiobjektid ja repositooriumid

  • Repositooriumi kohta on ka tegelikult üks eestikeelne mõiste kasutusel — õpiobjektide ait.

    Mis puudutab The Open Video Project autoriõiguseid, siis mingit kindlat avatud litsentsi nad tõepoolest ei kasuta. Leidsin nende about lehelt autoriõiguste kohta sellise lõigu:

    “The Open Video repository provides video clips from a variety of sources, especially various video programs obtained from U.S. government agencies such as the U.S. Records and Archives Administration and NASA. Although the government agency videos were produced with public funds and are freely available from the Archives, no copyright clearance has been obtained for audio or video elements in these productions. We encourage researchers to use the data under fair use for research purposes. Those wishing to use these video clips in any commercial enterprise must bear the burden of obtaining copyright clearances.”

    See tähendab seda, et videod on pärit erinevatest allikatest, millest osa on vabalt kasutatavad ja osa mitte. Täpseid andmeid kasutusõiguste kohta videote juures ei näidata. Nii et kindlam oleks eeldada, et neid võib kasutada hariduslikel eesmärkidel ainult autoriõiguse seadusega lubatud viisil. Sellest teemast tuleb täpsemalt juttu reedel.

  • Mulle meeldib, et oled kommenteerinud ühte minu jaoks täiesti uut ja tundmatut keskkonda. Proovisin seal sinu kirjelduste abil videosid otsida ja see isegi õnnestus. Tõsi, need filmid on seal tõesti vanad, aga seda põnevam oli neid vaadata.

  • Lisa kommentaar

    Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

    WordPress.com Logo

    Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja /  Muuda )

    Google photo

    Sa kommenteerid kasutades oma Google kontot. Logi välja /  Muuda )

    Twitter picture

    Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja /  Muuda )

    Facebook photo

    Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja /  Muuda )

    Connecting to %s

    Haridustehnoloogia magistriõpe 2017

    Airi pingutused, ikka selleks,et paremaks saada.

    Õppimist toetav hindamine

    Õppimist toetava hindamise lehekülje pilootversioon

    Haridustehnoloog kirjutab

    Anneli Rummi ajaveeb

    sirje2

    HARIDUSTEHNOLOOGIA BLOGI

    Digitaalsete õppematerjalide koostamine

    Tallinna Ülikooli Haapsalu Kolledži kursus

    Veebipõhised õpikeskkonnad ja võrgustikud

    Tallinna Ülikooli Haapsalu Kolledži kursus

    Olümpiamängud

    6. klassi olümpiamängude kava

    Arvutiõpetus III kooliastmele

    Arvutiõpetus III kooliastmele

    Teine päev

    Olümpiamängud

    vanakreeka olümpia

    blogis tutvustan lähemalt ja kaugemalt olümpiamänge

    Olümpiamängud 5 päev

    Minge ja vaadake ka Airi Aaviku olümpiamängude blogi.Seal on kõik päevad koos.

    Moonika

    Haridustehnoloogia õpiblogi

    merlepiik

    haridustehnoloogia

    Sirje ajaveeb

    Haridustehnoloogia

    Merlini blogi

    Õpingud haridustehnoloogia valdkonnas

    Aili blogi

    Haapsalu Kolledz

    Liiaga

    Haridustehnoloogia õpingud

    rebekalovesteaching

    A topnotch WordPress.com site

    digilii

    haridustehnoloogia

    Tiiu õpib

    Tiiu veebileht.

    heilyhaasma

    Õppida? Õppida?! Õppida!

    Digiajastu haridusjuht

    Kursuse ajaveeb

    %d bloggers like this: